EXTRAS DIN REGULAMENTUL DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A UNITATILOR DE INVATAMANT PREUNIVERSITAR SI DIN REGULAMENTUL DE ORDINE INTERIOARA
Beneficiarii primari ai invațamantului preuniversitar
Capitolul 1 Dobandirea și exercitarea calitații de beneficiar primar al educației
Art. 123
(1)Dobandirea calitații de beneficiar primar al educației se face prin inscrierea in Colegiul Național ”Al.I.Cuza”.
(2)inscrierea se aproba de catre conducerea Colegiului Național ”Al.I.Cuza”cu respectarea prezentului Regulament și a altor reglementari specifice, urmare a solicitarii scrise primite din partea parinților, tutorilor sau susținatorilor legali. inscrierea in unitațile de educație antepreșcolara și in invațamantul preșcolar se face conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 124
inscrierea in clasa a IX-a a invațamantului liceal, se face in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului educației naționale.inscrierea in clasa a V-a se face dupa validarea in consiliul de administrație a rezultatelor testarii organizate pentru ocuparea locurilor pentru clasa cu profil de engleza și matem.
Art. 125
Elevii promovați vor fi inscriși de drept in anul urmator de studiu, daca nu exista prevederi specifice de admitere in clasa respectiva.
Art.126
(1)Calitatea de beneficiar primar al educației se exercita prin frecventarea cursurilor și prin participarea la activitațile existente in programul fiecarei unitați de invațamant.
(2)Calitatea de elev se dovedește cu carnetul de elev, vizat la inceputul fiecarui an școlar de catre directorul Colegiului Național ”Al.I.Cuza” la care este inscris elevul.
Art. 127
(1)Prezența copiilor/elevilor la fiecare ora de curs se verifica de catre cadrul didactic, care consemneaza in catalog, in mod obligatoriu, fiecare absența.
(2)Motivarea absențelor se face de catre profesorul diriginte in ziua prezentarii actelor justificative.
(3)in cazul elevilor minori, parinții, tutorii sau susținatorii legali au obligația de a prezenta personal profesorului diriginte actele justificative pentru absențele copilului sau.
Actele pe baza carora se face motivarea absențelor sunt: adeverința eliberata de medicul cabinetului școlar, de medicul de familie sau medicul de specialitate, adeverința sau certificat medical eliberat de unitatea sanitara in cazul in care elevul a fost internat, cererea scrisa a parintelui, tutorelui sau susținatorului legal al elevului, adresata directorului cu viza profesorului diriginte al clasei. Numarul absențelor care pot fi motivate, fara documente medicale, doar pe baza cererilor parinților, tutorilor sau susținatorilor legali, nu poate depași 20 de ore de curs pe semestru, iar cererile respective trebuie sa fie adresate directorului Colegiului Național ”Al.I.Cuza”. Profesorul diriginte ține evidența acestora și aplica viza de conformitate inainte de a le prezenta directorului /directorului adjunct pentru aprobare. Actele medicale trebuie sa aiba viza cabinetului scolar sau a medicului de familie care are in evidenta fisele medicale/carnetele de sanatate ale elevilor.
(4)Actele pe baza carora se face motivarea absențelor vor fi prezentate in termen de maximum 7 zile de la reluarea activitații elevului și vor fi pastrate de catre invațatorul/institutorul/profesorul pentru invațamantul primar/ profesorul diriginte, pe tot parcursul anului școlar.
(5)Nerespectarea termenului prevazut la alin. (5) atrage, de regula, declararea absențelor ca nemotivate.
(6)in cazul elevilor reprezentanti, absentele se motiveaza pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului, de a i se motiva absentele in baza unor documente justificative, care atesta prezenta elevului reprezentant la activitatile derulate prin prisma calitatii si care sunt semnate de presedintele/directorul comisiei/structurii la care elevul reprezentant a participat.
Art. 128
(1)La cererea scrisa a conducerilor cluburilor/asociațiilor sportive sau a conducerilor structurilor naționale sportive, directorul poate aproba motivarea absențelor elevilor care participa la cantonamenteși la competiții de nivel local, național și internațional.
(2)Directorul Colegiului Național ”Al.I.Cuza”aproba motivarea absențelor elevilor care participa la olimpiadele școlare naționale, internaționale, la concursurile profesionale, la nivel local, regional și național, la cererea scrisa a profesorilor indrumatori/insoțitori.
Art. 129
Elevii din invațamantul obligatoriu, retrași, se pot reinmatricula, la cerere, numai la inceputul anului școlar la același nivel/ciclu de invațamant/forma de invațamant, redobandind astfel calitatea de elev.
Art. 130
(1) Elevii aflați in situații speciale, cum ar fi, casatorie, nașterea unui copil, persoane aflate in ingrijire, detenție și altele asemenea, vor fi sprijiniți sa finalizeze invațamantul obligatoriu.
(2) Nerespectarea de catre elevi a indatoririlor si obligatiilor prevazute la art. 14 din Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice nr. 4.742/2016, se sanctioneaza in conformitate cu art. 16 alin. (4) lit. a—f din acelasi statut
Capitolul 2 Statutul elevilor
Art. 131
Prezentul capitol reglementeaza drepturile și obligațiile copiilor/elevilor din toate unitațile din invațamantul de stat, particular sau confesional din Romania. Calitatea de elev se dobandeste odata cu inscrierea in invatamantul preuniversitar si se pastreaza pe tot parcursul scolaritatii, pana la incheierea studiilor din invatamantul secundar superior liceal, profesional, respectiv tertiar non-universitar, conform legii.
EXTRAS DIN STATUTUL ELEVILOR OMECȘ 4742/10.08.2016
Secțiunea 1 Drepturile elevilor
Art. 132
(1) Elevii, ca membri ai comunitatii scolare, beneficiaza de toate drepturile si indeplinesc toate indatoririle pe care le au in calitate de elevi si cetateni.
(2) Elevii au dreptul la respectarea imaginii, demnitatii si personalitatii proprii.
(3) Elevii au dreptul la protectia datelor personale, cu exceptia situatiilor prevazute de lege.
(4) Elevii au dreptul sa isi desfasoare activitatea in spatii care respecta normele de igiena scolara, de protectie a muncii, de protectie civila si de paza contra incendiilor in unitatea de invatamant;
Drepturi educationale
Art. 133
Elevii beneficiaza de urmatoarele drepturi in sistemul educational:
a) accesul gratuit la educatie in sistemul de invatamant de stat. Elevii au dreptul garantat la un invatamant echitabil in ceea ce priveste inscrierea/admiterea,parcurgerea si finalizarea studiilor, in functie de parcursul scolar pentru care au optat corespunzator intereselor, pregatirii si competentelor lor;
b) dreptul de a beneficia de o educatie de calitate in unitatile de invatamant, prin aplicarea corecta a planurilor-cadru de invatamant, parcurgerea integrala a programelor scolare si prin utilizarea, de catre cadrele didactice, a celor mai adecvate strategii didactice, in vederea formarii si dezvoltarii competentelor cheie si a atingerii obiectivelor educationale stabilite.
c) dreptul de a fi consultati si de a-si exprima optiunea pentru disciplinele din curriculumul la decizia scolii, aflate in oferta educationala a unitatii de invatamant, in concordanta cu nevoile si interesele de invatare ale elevilor, cu specificul scolii si cu nevoile comunitatii locale/partenerilor economici;
d) dreptul de a beneficia de scolarizare in limba materna, in conditiile legii;
e) dreptul de a studia o limba de circulatie internationala, in regim bilingv, in conformitate cu Legea Educatiei Nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) dreptul de a beneficia de tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic si din partea altor elevi din cadrul unitatii de invatamant. Unitatea de invatamant preuniversitar se va asigura ca niciun elev nu este supus discriminarii sau hartuirii pe criterii de rasa, etnie, limba, religie, sex, convingeri, dizabilitati, nationalitate, cetatenie, varsta, orientare sexuala, stare civila, cazier, tip de familie, situatie socio-economica, probleme medicale, capacitate intelectuala sau alte criterii cu potential discriminatoriu;
g) dreptul de a beneficia de manuale scolare gratuite pentru elevii din invatamantul de stat si din invatamantul obligatoriu particular acreditat/autorizat, atat pentru invatamantul in limba romana, cat si pentru cel in limbile minoritatilor nationale,conform legii;
h) dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare si consiliere scolara,profesionala si psihologica, conexe activitatii de invatamant, puse la dispozitie de unitatea de invatamant preuniversitar, fiindu-le asigurata cel putin o ora de consiliere psihopedagogica pe an;
i) dreptul de proprietate intelectuala asupra rezultatelor obtinute prin activitatile de cercetare-dezvoltare, creatie artistica si inovare, conform legislatiei in vigoare si aeventualelor contracte dintre parti;
j) dreptul de a beneficia de sustinerea statului, pentru elevii cu nevoi sociale, precum si pentru elevii cu cerinte educationale speciale, conform prevederilor legale in vigoare;
k) dreptul la o evaluare obiectiva si corecta;
l) dreptul de a contesta rezultatele evaluarii lucrarilor scrise;
m) dreptul de a beneficia de discipline din curriculumul la decizia scolii, in vederea obtinerii de trasee flexibile de invatare.
n) Dreptul de a participa la cursurile optionale organizate pe grupe/clase de elevi formate special in acest sens, in baza deciziei Consiliului de Administratie, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
o) dreptul de a avea acces gratuit la baza materiala a unitatii de invatamant, inclusiv acces la biblioteci, sali si spatii de sport, computere conectate la Internet, precum si la alte resurse necesare realizarii activitatilor si proiectelor scolare in afara programului scolar, in limitele resurselor umane si materiale disponibile. Unitatile de invatamant vor asigura in limita resurselor disponibile, accesul gratuit la materiale necesare realizarii sarcinilor scolare ale elevilor, in timpul programului de functionare.
p) dreptul de a invata intr-un mediu care sprijina libertatea de expresie fara incalcarea drepturilor si libertatilor celorlalti participanti. Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine. Nu se considera libertate de expresie, urmatoarele manifestari:comportamentul jignitor fata de personalul din unitatea scolara, utilizarea invectivelor, limbajului trivial, alte manifestari ce incalca normele de moralitate;
q) dreptul de a i se asigura participarea la orele de curs pentru un numar maxim de sapte ore pe zi, cu exceptia orelor prevazute pentru studiul limbii materne, a istoriei si traditiei minoritatilor nationale si a invatamantului bilingv, conform legii;
r) dreptul de a primi informatii cu privire la planificarea materiei pe parcursul intregului semestru;
s) dreptul de a primi rezultatele evaluarilor scrise in termen de maximum 15 zile lucratoare;
t) dreptul de a invata in sali adaptate particularitatilor de varsta si nevoilor de invatare, si cu un numar adecvat de elevi si cadre didactice, in conformitate cu prevederile Legii Educatiei Nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
u) dreptul de a participa, fara nicio discriminare si doar din proprie initiativa, fara a fi obligati de cadre didactice sau de conducerea unitatii de invatamant, la concursuri scolare, olimpiade si alte activitati extrascolare organizate de unitatea de invatamant preuniversitar sau de catre terti, in palatele si cluburile elevilor, in bazele sportive si de agrement, in taberele si in unitatile conexe inspectoratelor scolare judetene, in cluburile si in asociatiile sportive scolare, cu respectarea prevederilor regulamentelor de functionare ale acestora; Elevii vor participa la programele si activitatile incluse in programa scolara;
v) dreptul de a primi premii si recompense pentru rezultate deosebite la activitatile scolare si extrascolare, in limita resurselor disponibile;
w) dreptul de a avea acces, la actele scolare proprii ce stau la baza situatiei scolare;
x) dreptul de a opta, conform legii, pentru tipul si forma de invatamant pe care le vor urma si sa aleaga parcursul scolar corespunzator intereselor, pregatirii si competentelor lor;
y) dreptul la educatie diferentiata, pe baza pluralismului educational, in acord cu particularitatile de varsta si cu cele individuale. Elevii cu performante scolare deosebite pot promova 2 ani de studii intr-un an scolar. Avizul de inscriere apartine consiliului de administratie al unitatii de invatamant preuniversitar, pe baza unei metodologii privind promovarea a doi ani de studii intr-un an scolar, aprobata prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice;
z) dreptul de scolarizare la domiciliu sau in unitati complexe de asistenta medicala, de tip spital, in conformitate cu prevederile legale, pentru elevii care sunt nedeplasabili din cauza unei dizabilitati, respectiv pentru elevii care sufera de boli cronice sau care au afectiuni pentru care sunt spitalizati pe o perioada mai mare de 4 saptamani;
aa) dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasa, prin fise anonime. Acestea vor fi completate la clasa si predate cadrelor didactice in vederea identificarii celor mai eficiente metode didactice.
bb)dreptul de a fi informat privind notele acordate, inaintea consemnarii acestora,
cc) dreptul de a intrerupe / relua studiile si de a beneficia de transfer intre tipurile de invatamant, in conformitate cu legislatia in vigoare;
dd) dreptul de a avea conditii de acces de studiu si evaluare adaptate dizabilitatilor, problemelor medicale sau tulburarilor specifice de invatare, in conditiile legii;
ee) dreptul de a participa la programele de pregatire suplimentara organizate in cadrul unitatii de invatamant.
ff) dreptul de a le fi consemnata in catalog absenta, doar in cazul in care nu sunt prezenti la ora de curs. Este interzisa consemnarea absentei ca mijloc de coercitie.
Art. 134
(1) Copiii/tinerii cu cerinte educationale speciale, integrati in invatamantul de masa, au aceleasi drepturi ca si ceilalti elevi.
(2) Elevii cu cerinte educationale speciale, integrati in invatamantul de masa, pot beneficia de suport educational prin cadre didactice de sprijin si itinerante, conform legislatiei invigoare;
(3) Elevii cu cerinte educationale speciale sau alte tipuri de cerinte educationale, stabilite prin ordin al ministrului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, au dreptul sa fie scolarizati in unitati de invatamant de masa, special si special integrat pentru toate nivelurile de invatamant, diferentiat, in functie de tipul si gradul de deficienta;
(4) Includerea beneficiarilor primari ai educatiei in clase cu cerinte educationale speciale, in urma diagnosticarii abuzive pe diverse criterii (rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, apartenenta la o categorie defavorizata), se sanctioneaza conform prevederilor legale;
(5) in functie de tipul si de gradul de deficienta, elevii cu cerinte educationale speciale au dreptul de a dobandi calificari profesionale corespunzatoare.
Art. 135
in vederea exercitarii dreptului de a contesta rezultatele evaluarii la lucrarile scrise, stipulat la alin.(i), pct. k), elevul sau, dupa caz, parintele, tutorele sau sustinatorul legal al elevului, poate actiona, astfel:
a) Elevul sau, dupa caz, parintele, tutorele sau sustinatorul legal solicita, oral, cadrului didactic sa justifice rezultatul evaluarii, in prezenta elevului si a parintelui, tutorelui sau sustinatorului legal, in termen de maximum 5 zile de la comunicare.
b) in situatia in care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfacatoare, elevul, parintele, tutorele sau sustinatorul legal poate solicita, in scris,conducerii unitatii de invatamant, reevaluarea lucrarii scrise. Nu se poate solicita reevaluarea probelor orale sau practice.
c) Pentru solutionarea cererii de reevaluare, directorul desemneaza alte doua cadre didactice de specialitate din unitatea de invatamant preuniversitar, care nu predau la clasa respectiva si care reevalueaza lucrarea scrisa.
d) Media notelor acordate separat de cadrele didactice prevazute la pct. c) este nota rezultata in urma reevaluarii. in cazul invatamantului primar, calificativul este stabilit, prin consens, de catre cele doua cadre didactice.
e) in cazul in care diferenta dintre nota initiala, acordata de cadrul didactic de la clasa si nota acordata in urma reevaluarii este mai mica de un punct, contestatia este respinsa si nota acordata initial ramane neschimbata. in cazul in care diferenta dintre nota initiala si nota acordata in urma reevaluarii este de cel putin 1 punct, contestatia este acceptata.
f) in cazul acceptarii contestatiei, directorul anuleaza nota obtinuta in urma evaluarii initiale. Directorul trece nota acordata in urma contestatiei, autentifica schimbarea prin semnatura si aplica stampila unitatii de invatamant.
g) Calificativul sau nota obtinuta in urma contestatiei ramane definitiv/definitiva.
h) in situatia in care in unitatea de invatamant preuniversitar nu exista alti invatatori/institutori/profesori pentru invatamantul primar sau profesori de specialitate care sa nu predea la clasa respectiva, pot fi desemnati, de catre inspectoratul scolar, cadre didactice din invatamantul primar sau profesori de specialitate din alte unitati de invatamant.
Drepturi de asociere si de exprimare
Art. 136
Elevii beneficiaza de urmatoarele drepturi de asociere:
a) dreptul de a forma, adera si participa la grupuri, organizatii, structuri sau miscari care promoveaza interesele elevilor, inclusiv la grupuri si organizatii non-formale,economice, sociale, recreationale, culturale sau altele asemenea, in conditiile legii;
b) dreptul la protest, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare, fara perturbarea orelor de curs;
c) dreptul la reuniune, in afara orarului zilnic. Activitatile pot fi organizate in unitatea de invatamant preuniversitar, la cererea grupului de initiativa, numai cu aprobarea consiliului de administratie. Exercitarea dreptului la reuniune nu poate fi supusa decat acelor limitari care sunt prevazute de lege si care sunt necesare intr-o societate democratica, in interesul sigurantei nationale, al ordinii publice, pentru a proteja sanatatea si moralitatea publica sau drepturile si libertatile altora;
d) dreptul de a participa la sedintele Consiliului Elevilor, in conditiile prevazute de prezentul statut;
e) dreptul de a fi ales si de a alege reprezentanti, fara nicio limitare sau influentare din partea personalului didactic sau administrativ;
f) dreptul de a publica reviste, ziare, brosuri si alte materiale informative, precum si de a le distribui elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar, fara obligatia unitatii de invatamant de a publica materialele. Este interzisa publicarea si distribuirea de materiale care aduc atingere securitatii nationale, ordinii publice, drepturilor si libertatilor cetatenesti, constituie atacuri xenofobe, denigratoare sau discriminatorii.
Drepturi sociale
Art. 137
(i) Elevii beneficiaza de urmatoarele drepturi sociale:
a) dreptul de a beneficia de tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun, de suprafata, naval si subteran, precum si pentru transportul intern auto, feroviar, naval si fluvial, pe tot parcursul anului calendaristic.
b) dreptul de a beneficia de gratuitate pentru toate categoriile de transport mentionatela alin (1), litera a), pentru elevii orfani, elevii cu cerinte educationale speciale,precum si cei pentru care s-a stabilit o masura de protectie speciala, in conditiile legii,sau tutela, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
c) dreptul de a beneficia de decontarea cheltuielilor de transport, pe baza de abonament, in cazul in care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu, in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
d) dreptul de a beneficia de decontarea sumei ce reprezinta contravaloarea a 8 calatorii dus-intors pe semestru pentru elevii care care locuiesc la internat sau la gazda;
e) dreptul de a beneficia de burse sociale, de studiu si de merit, de performanta, precum si de ajutoare sociale si financiare in diverse forme, in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Criteriile generale de acordare a burselor se aproba prin ordin al Ministrului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice;
f) dreptul de a beneficia de subventia acordata, de catre stat, pentru suportarea costurilor aferente frecventarii liceului, pentru elevii provenind din grupurile socio-economice dezavantajate („bani de liceu”);
g) dreptul ca elevii cu cerinte educationale speciale, scolarizati in unitatile de invatamant special sau de masa, inclusiv cei scolarizati in alt judet decat cel de domiciliu, sa beneficieze de asistenta sociala constand in alocatie zilnica de hrana, a cazarmanentului, de rechizite scolare, de imbracaminte si de incaltaminte, in cuantum egal cu cel pentru copiii aflati in sistemul de protectie a copilului, precum si de gazduire gratuita in internate sau in centrele de asistare pentru copiii cu cerinte educationale speciale din cadrul Directiilor Generale Judetene/a Municipiului Bucuresti de Asistenta Sociala si Protectia Drepturilor Copilului;
h) dreptul de a beneficia de locuri in tabere si in scoli de vara/iarna, in conditiile stabilite de autoritatile competente;
i) dreptul anteprescolarilor si prescolarilor de a putea beneficia de masuri de protectie sociala (hrana, supraveghere si odihna) pe durata parcurgerii programului educational in cadrul unitatii de invatamant respective, in conditiile stabilite de legislatia in vigoare;
j) dreptul elevilor de a putea beneficia de serviciile de cazare si masa ale internatelor si cantinelor scolare, in conditiile stabilite prin regulamentele de organizare si functionare ale unitatilor respective;
k) dreptul la premii, burse, si alte asemenea stimulente materiale elevilor cu performante scolare inalte, precum si celor cu rezultate remarcabile in educatia si formarea lor profesionala sau in activitati culturale si sportive, asigurate de catre stat.
l ) Dreptul de a fi sustinuti financiar pentru activitatile de performanta, de nivel nationalsi international de catre Stat, persoane fizice si juridice, in conditiile legii;
m) dreptul la asistenta medicala, psihologica si logopedica gratuita in cabinete medicale, psihologice si logopedice scolare, ori in unitati medicale de stat. La inceputul fiecarui an scolar, pe baza metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice si ministrului sanatatii, se realizeaza examinarea starii de sanatate a elevilor;
n) dreptul la tarife reduse cu 75% pentru accesul la muzee, la concerte, la spectacole de teatru, de opera, de film si la alte manifestari culturale si sportive organizate de institutiile publice, conform legii.
o) Dreptul de acces gratuit pe teritoriul Romaniei pentru elevii de nationalitate romana din strainatate, bursieri ai statului roman, la toate manifestarile prevazute la alin (1),litera 1), conform legii;
(2) in vederea stabilirii burselor scolare prevazute la art. 11 alin (1) lit. e):
a) consiliile locale, respectiv consiliile judetene, stabilesc anual, prin hotarare, cuantumul si numarul burselor care se acorda din sumele defalcate din unele venituriale bugetului de stat, conform legii;
b) criteriile specifice de acordare a tuturor tipurilor de bursa se stabilesc anual de catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant, in functie de fondurile repartizate si de rezultatele elevilor, conform legii;
c) elevii pot beneficia si de bursa pe baza unui contract incheiat cu operatori economici,ori cu alte persoane juridice sau fizice, conform legii;
d) elevii pot beneficia de credite oferite de banci pentru realizarea studiilor,in conditiile legii;
e) elevii si cursantii straini din invatamantul preuniversitar, precum si elevii etnici romani cu domiciliul in strainatate pot beneficia de burse, conform prevederilor legale aplicabile;
f) elevii pot beneficia de suport financiar si din sursele extrabugetare ale unitatilor deinvatamant de stat, in conditiile legii.
(3) Autoritatile administratiei publice locale din localitatea de domiciliu a elevilor din invatamantul obligatoriu, scolarizati intr-o alta localitate, cu sprijinul agentilor economici sau al colectivitatilor locale, al societatilor de binefacere, precum si al altor persoane juridice sau fizice pot asigura acestor elevi, in situatii bine justificate, servicii de transport, de masa si de internat.
(4) in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului, statul subventioneaza costurile aferente frecventarii liceului de catre elevii provenind din grupurile socioeconomice dezavantajate.
Alte drepturi
Art. 138
Elevii beneficiaza si de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de a beneficia in mod gratuit de acte si de documente de studii, in conditiile legii. Unitatile de invatamant vor emite documentele solicitate, conform legii;
b) dreptul de raspuns la solicitarile pentru informatii de interes public, in conformitatecu prevederile Legii 544/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) dreptul de a le fi inregistrate toate cererile scrise si semnate, in conditiile legii;
d) dreptul de a beneficia de un „Ghid al elevului”, elaborat de Consiliul Judetean al Elevilor, cu avizul Consiliului National al Elevilor, continand informatii referitoare la:drepturile si obligatiile elevului, disciplinele din planul de invatamant, serviciile puse la dispozitie de unitatea de invatamant preuniversitar, procedurile de evaluare, baza materiala a scolii, informatii despre Consiliul Elevilor si alte structuri asociative,modalitati de acces la burse si alte mijloace de finantare, mobilitati, precum si altefacilitati si subventii acordate; Inspectoratul scolar sau unitatea de invatamant pot sustine financiar publicarea acestui ghid, in functie de resursele disponibile;
e) dreptul de a avea profesori repartizati la clasa in mod nediscriminatoriu;
Recompensarea elevilor
Art. 139
(1) Elevii care obtin rezultate remarcabile in activitatea scolara si extrascolara pot primi urmatoarele recompense:
a) evidentiere in fata clasei si/sau in fata colegilor din scoala sau in fata consiliului profesoral;
b) comunicare verbala sau scrisa adresata parintilor, tutorelui sau sustinatorului legal, cu mentiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidentiat;
c) burse de merit, de studiu si de performanta sau alte recompense materiale acordate de stat, de agenti economici sau de sponsori, conform prevederilor in vigoare;
d) premii, diplome, medalii;
e) recomandare pentru a beneficia, cu prioritate, de excursii sau tabere de profil din tara si din strainatate;
f) premiul de onoare al unitatii de invatamant preuniversitar;
(2) Performanta elevilor la concursuri, olimpiadele pe discipline, la olimpiadele inter/transdisciplinare, la olimpiadele de creatie tehnico-stiintifica si artistica si la olimpiadele sportive se recompenseaza financiar, in conformitate cu prevederile stabilite de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice;
(3) La sfarsitul anului scolar, elevii pot fi premiati pentru activitatea desfasurata, cu diplome sau medalii, iar acordarea premiilor se face la nivelul unitatii de invatamant, la propunerea invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar, a profesorului diriginte, a consiliului clasei, a directorului scolii sau a Consiliului Scolar al Elevilor.
(4) Diplomele sau medaliile se pot acorda:
a) pentru rezultate deosebite la invatatura, sau pe discipline/module de studiu, potrivit consiliului profesoral al unitatii; numarul diplomelor pe care un elev le poate priminu este limitat;
b) pentru alte tipuri de performante: pentru purtare, pentru alte tipuri de activitati sau preocupari care merita sa fie apreciate.
(5) Elevii din invatamantul gimnazial, liceal, profesional, postliceal pot obtine premii daca:
a) au obtinut primele medii generale pe clasa si acestea nu au valori mai mici de 9.00; pentru urmatoarele medii se pot acorda mentiuni conform reglementarilor interneale unitatii de invatamant;
b) s-au distins la una sau la mai multe discipline/module de studiu;
c) au obtinut performante la concursuri, festivaluri, expozitii si la alte activitati extrascolare desfasurate la nivel local, judetean/al municipiului Bucuresti, national sau international;
d) s-au remarcat prin fapte de inalta tinuta morala si civica;
e) au inregistrat, la nivelul clasei, cea mai buna frecventa pe parcursul anului scolar.
(6) Pot fi acordate premii si pentru alte situatii prevazute de regulamentul de organizare si functionare al unitatii de invatamant.
(7) Unitatea de invatamant preuniversitar poate stimula activitatile de performanta inalta ale copiilor/elevilor la nivel local, national si international, prin alocarea unor premii,burse, din asociatiei parintilor, a agentilor economici, a fundatiilor stiintifice si culturale,a comunitatii locale si altele asemenea.
Secțiunea 2 indatoririle/obligatiile elevilor
Art. 140
Elevii au urmatoarele indatoriri:
a) de a frecventa toate cursurile, de a se pregati la fiecare disciplina de studiu, de a dobandi competentele si de a-si insusi cunostintele prevazute de programele scolare;
b) de a respecta regulamentele si deciziile unitatii de invatamant preuniversitar;
c) de a avea un comportament civilizat si de a se prezenta la scoala intr-o tinuta vestimentara decenta si adecvata si sa poarte elemente de identificare in conformitate cu legislatia in vigoare si cu regulamentele si deciziile unitatii de invatamant preuniversitar. Tinuta vestimentara sau lipsa elementelor de identificare nu poate reprezenta un motiv pentru refuzarea accesului in perimetrul scolii.
d) de a respecta drepturile de autor si de a recunoaste apartenenta informatiilor prezentate in lucrarile elaborate;
e) de a elabora si sustine lucrari la nivel de disciplina/modul si lucrari de absolvire originale;
f) de a sesiza autoritatile competente orice ilegalitati in desfasurarea procesului de invatamant si a activitatilor conexe acestuia, in conditiile legii;
g) de a sesiza reprezentantii unitatii de invatamant cu privire la orice situatie care ar pune in pericol siguranta elevilor si a cadrelor didactice.
h) de a utiliza in mod corespunzator, conform destinatiei stabilite, toate facilitatile scolare la care au acces;
i) de a respecta curatenia, linistea si ordinea in perimetrul scolar;
j) de a pastra integritatea si buna functionare a bazei materiale puse la dispozitia lor de catre institutiile de invatamant preuniversitar;
k) de a plati contravaloarea eventualelor prejudicii aduse bazei materiale puse la dispozitia lor de catre institutia de invatamant preuniversitar, in urma constatarii culpei individuale;
l) de a avea asupra lor carnetul de elev, vizat la zi si de a-1 prezenta cadrelor didactice pentru trecerea notelor obtinute in urma evaluarilor precum si parintilor, tutorilor sau sustinatorilor legali pentru luare la cunostinta in legatura cu situatia scolara;
m) de a utiliza manualele scolare primite gratuit si de a le restitui in stare buna, la sfarsitul anului scolar;
n) de a manifesta intelegere, toleranta si respect fata de intreaga comunitate scolara: elevi si personalul unitatii de invatamant;
o) de a cunoaste si respecta prevederile Statutului Elevului si ale Regulamentului de organizare si functionare a unitatii de invatamant, in functie de nivelul de intelegere si de particularitatile de varsta si individuale ale acestora;
p) de a ocupa locurile stabilite in timpul deplasarii in microbuzele scolare, de a avea un comportament si un limbaj civilizat, de a nu distruge bunurile din mijloacele de transport si de a respecta regulile de circulatie;
q) de a cunoaste si de a respecta, in functie de nivelul de intelegere si de particularitatilede varsta si individuale ale acestora, normele de securitate si sanatate in munca, normele de prevenire si de stingere a incendiilor, normele de protectie civila, precum si normele de protectie a mediului.
r) de a anunta, in caz de imbolnavire, profesorul diriginte, direct sau prin intermediul parintilor, tutorilor sau sustinatorilor legali, de a se prezenta la cabinetul medical si, in functie de recomandarile medicului, mai ales in cazul unei afectiuni contagioase, sa nu puna in pericol sanatatea colegilor sau a personalului din unitate.
Interdictii
Art. 141
Elevilor le este interzis:
a) sa distruga, modifice sau completeze documentele scolare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev si orice alte documente din aceeasi categorie sau sa deterioreze bunurile din patrimoniul unitatii de invatamant;
b) sa introduca si sa difuzeze, in unitatea de invatamant preuniversitar, materiale care, prin continutul lor, atenteaza la independenta, suveranitatea, unitatea si integritatea nationala a tarii, care cultiva violenta, intoleranta sau care lezeaza imaginea publica aunei persoane;
c) sa blocheze caile de acces in spatiile de invatamant;
d) sa detina sau sa consume, droguri, bauturi alcoolice sau alte substante interzise, tigari, substante etnobotanice si sa participe la jocuri de noroc;
e) sa introduca si/sau sa faca uz in perimetrul unitatii de invatamant de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum munitie, petarde, pocnitori sau alteleasemenea, spray-uri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin actiunealor, pot afecta integritatea fizica si psihica a elevilor si a personalului unitatii deinvatamant. Elevii nu pot fi deposedati de bunurile personale care nu atenteaza la siguranta personala sau a celorlalte persoane din unitatea de invatamant, in conformitate cu prevederile legale;
f) sa difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic in incinta unitatilor de invatamant;
g) sa utilizeze telefoanele mobile in timpul orelor de curs, al examenelor si al concursurilor; prin exceptie de la aceasta prevedere, este permisa utilizarea telefoanelor mobile in timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, in situatia folosirii lor in procesul educativ sau in situatii de urgenta;
h) sa lanseze anunturi false catre serviciile de urgenta;
i) sa aiba comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare, si sa manifeste violenta in limbaj si in comportament fata de colegi si fata de personalul unitatii de invatamant;
j) sa provoace, sa instige si sa participe la acte de violenta in unitatea de invatamant si in afara ei;
k) sa paraseasca perimetrul unitatii de invatamant in timpul programului scolar, cu exceptia elevilor majori si a situatiilor prevazute de regulamentul de organizare si functionare al unitatii de invatamant;
l) sa utilizeze un limbaj trivial sau invective in perimetrul scolar;
m) sa invite/ faciliteze intrarea in scoala a persoanelor straine, fara acordul conducerii scolii si al dirigintilor;
Secțiunea 3 Sanctionarea elevilor
Sanctionarea elevilor
Art. 142
(1) Elevii din sistemul de invatamant de stat, particular si confesional autorizat/acreditat, care savarsesc fapte prin care se incalca dispozitiile legale in vigoare, inclusiv regulamentele scolare, vor fi sanctionati in functie de gravitatea acestora conform prevederilor prezentului statut.
(2) Pentru a putea fi sanctionati, faptele trebuie sa se petreaca in perimetrul unitatii de invatamant sau in cadrul activitatilor extrascolare. Pentru faptele petrecute in afara perimetrului unitatii de invatamant sau in afara activitatilor extrascolare organizate de unitatea de invatamant, elevii raspund conform legislatiei in vigoare.
(3) Elevii au dreptul la aparare, conform legii.
(4) Sanctiunile ce pot fi aplicate elevilor sunt:
a) observatie individuala;
b) mustrare scrisa;
c) retragerea temporara sau definitiva a bursei de merit, a bursei sociale, Bani deliceu, a bursei profesionale;
d) mutarea disciplinara la o clasa paralela din aceeasi unitate de invatamant;
e) preavizul de exmatriculare;
f) exmatriculare.
(5) Toate sanctiunile aplicate se comunica individual, in scris, atat elevilor cat si parintilor, tutorilor sau sustinatorilor legali. Sanctiunea se aplica din momentul comunicarii acesteia sau ulterior, dupa caz.
(6) Sanctionarea elevilor sub forma mustrarii in fata colectivului clasei sau al scolii este interzisa in orice context.
(7) Violenta fizica sub orice forma se sanctioneaza conform dispozitiilor legale in vigoare.
(8) Sanctiunile prevazute la punctul 4, lit. d-f, nu se pot aplica in invatamantul primar.
(9) Sanctiunile prevazute la punctul 4, lit. e-f, nu se pot aplica in invatamantul obligatoriu.
Sanctiuni
Art. 143
(1) Elevii nu pot fi supusi unor sanctiuni colective.
(2) Observatia individuala consta in atentionarea elevului cu privire la incalcarea regulamentelor in vigoare, ori a normelor de comportament acceptate. Aceasta trebuie insotita de consilierea acestuia, care sa urmareasca remedierea comportamentului. Sanctiunea se aplica de catre profesorul diriginte, invatatorul/institutorul/profesorul pentru invatamantul primar sau de catre directorul unitatii de invatamant.
Art. 144
(1) Mustrarea scrisa consta in atentionarea elevului, in scris, de catre profesorul pentru invatamantul primar sau profesorul diriginte, cu mentionarea faptelor care au determinat sanctiunea.
(2) Sanctiunea este propusa consiliului clasei de catre cadrul didactic la ora caruia s-au petrecut faptele susceptibile de sanctiune, spre validare. Sanctiunea se consemneaza inregistrul de procese -verbale al consiliului clasei si intr-un raport care va fi prezentat consiliului profesoral de catre invatatorul/institutorul/profesorul pentru invatamantul primar sau profesorul diriginte, la sfarsitul semestrului.
(3)Documentul continand mustrarea scrisa va fi inmanat elevului sau parintelui/tutorelui/sustinatorului legal, pentru elevii minori, personal sau, in situatia in care acest lucru nu este posibil, prin posta, cu confirmare de primire.
(4) Sanctiunea se inregistreaza in catalogul clasei, precizandu-se numarul documentului.
(5) Sanctiunea poate fi insotita de scaderea notei la purtare, respectiv de diminuarea calificativului, in invatamantul primar.
Art. 145
(1) Retragerea temporara sau definitiva a bursei se aplica de catre director, la propunerea consiliului clasei, aprobata prin hotararea consiliului profesoral.
(2) Sanctiunea este insotita de scaderea notei la purtare, respectiv de diminuarea calificativului, in invatamantul primar, aprobata de consiliul profesoral al unitatii de invatamant.
Art. 146
(1) Mutarea disciplinara la o clasa paralela, in aceeasi unitate de invatamant, se consemneaza intr-un document care se inmaneaza de catre invatator/institutor/profesorul pentru invatamantul primar/profesoruldiriginte/director, sub semnatura, parintelui, tutorelui sau sustinatorului legal al elevului minor si elevului, daca acesta a implinit 18 ani.
(2) Sanctiunea se consemneaza in catalogul clasei si in registrul matricol.
(3) Sanctiunea, insotita de scaderea notei la purtare, se valideaza in consiliul profesoral, la propunerea consiliului clasei.
Art. 147
Preavizul de exmatriculare se intocmeste de catre profesorul diriginte, pentru elevii care absenteaza nejustificat 20 de ore la diferite discipline de studiu sau 15% din totalul orelor de la o singura disciplina/modul, cumulate pe un an scolar, se semneaza de catre acesta si de director. Acesta se inmaneaza elevului si, sub semnatura, parintelui, tutorelui sau sustinatorului legal.
(2) Sanctiunea se consemneaza in registrul de evidenta a elevilor si in catalogul clasei si se mentioneaza in raportul consiliului clasei la sfarsit de semestru sau de an scolar.
(3) Sanctiunea, insotita de scaderea notei la purtare, se valideaza in consiliul profesoral, la propunerea consiliului clasei.
Art. 148
(1) Exmatricularea consta in eliminarea elevului din unitatea de invatamant preuniversitar in care acesta a fost inscris, pana la sfarsitul anului scolar.
(2) Exmatricularea poate fi:
a) exmatriculare cu drept de reinscriere, in anul scolar urmator, in aceeasi unitate deinvatamant si in acelasi an de studiu;
b) exmatriculare fara drept de reinscriere in aceeasi unitate de invatamant;
c) exmatriculare din toate unitatile de invatamant, fara drept de reinscriere, pentru o perioada de timp;
(3) Elevii exmatriculati din unitatile de invatamant - liceal si postliceal - din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, pentru motive imputabile, se pot transfera, in anul scolar urmator, intr-o alta unitate de invatamant, cu respectarea prevederilor prezentului act normativ, a regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar si a regulamentelor specifice.
Art. 149
(1) Exmatricularea cu drept de reinscriere in anul scolar urmator in aceeasi unitate de invatamant si in acelasi an de studiu, se aplica elevilor din ciclul superior al liceului si din invatamantul postliceal, pentru abateri grave, prevazute de prezentul act normativ sau de Regulamentul de organizare si functionare al unitatii de invatamant, sau apreciate ca atare de catre consiliul profesoral al unitatii de invatamant.
(2) Sanctiunea se aplica si pentru un numar de cel putin 40 de absente nejustificate din totalul orelor de studiu sau cel putin 30% din totalul orelor la o singura disciplina de studiu/modul, cumulate pe un an scolar.
(3) Daca abaterea consta in absente nemotivate, sanctiunea exmatricularii se poate aplica numai daca, anterior, a fost aplicata sanctiunea preavizului de exmatriculare.
(4) Sanctiunea se consemneaza in registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, in catalogul clasei, in registrul de evidenta a elevilor si in registrul matricol.
(5) Sanctiunea se comunica de catre directorul unitatii de invatamant, in scris elevului si sub semnatura, parintelui, tutorelui sau sustinatorului legal.
(6) Sanctiunea, insotita de scaderea notei la purtare, se valideaza in consiliul profesoral, la propunerea consiliului clasei.
Art. 150
(1) Exmatricularea fara drept de reinscriere in aceeasi unitate de invatamant se aplica elevilor din ciclul superior al liceului si din invatamantul postliceal, pentru abateri deosebit de grave, apreciate ca atare de catre consiliul profesoral.
(2) Sanctiunea, insotita de scaderea notei la purtare, se valideaza in consiliul profesoral, la propunerea consiliului clasei.
(3) Sanctiunea se consemneaza in registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, in catalogul clasei, in registrul de evidenta a elevilor si in registrul matricol.
(4) Sanctiunea se comunica de catre directorul unitatii de invatamant, in scris elevului si subsemnatura, parintelui, tutorelui sau sustinatorului legal
Art. 151
(1) Exmatricularea din toate unitatile de invatamant, fara drept de reinscriere pentru o perioada de 3-5 ani, se aplica elevilor din ciclul superior al liceului si din invatamantul postliceal, pentru abateri deosebit de grave, apreciate ca atare de catre consiliul profesoral.
(2) Sanctiunea se aplica prin ordin al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice, prin care se stabileste si durata pentru care se aplica aceasta sanctiune. in acest sens,directorul unitatii de invatamant transmite Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice propunerea motivata a consiliului profesoral privind aplicarea acestei sanctiuni, impreuna cu documente sau orice alte probe din care sa rezulte abaterile deosebit de grave savarsite de elevul propus spre sanctionare.
(3) Sanctiunea se consemneaza in registrul de procese-verbale al consiliului profesoral, in catalogul clasei si in registrul matricol. Sanctiunea se comunica de catre Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, in scris elevului si sub semnatura, parintelui, tutorelui sau sustinatorului legal.
Anularea sanctiunii
Art. 152
(1) Dupa opt saptamani sau la incheierea semestrului sau a anului scolar, consiliul se reintruneste. Daca elevul caruia i s-a aplicat o sanctiune mentionata la articolul 16, alin.(4), lit. a-e) da dovada de un comportament fara abateri pe o perioada de cel putin 8 saptamani de scoala, pana la incheierea semestrului sau a anului scolar, prevederea privind scaderea notei la purtare, asociata sanctiunii, poate fi anulata.
(2) Anularea, in conditiile stabilite la alin. (1), a scaderii notei la purtare se aproba de catre entitatea care a aplicat sanctiunea.
Sanctiuni privind nefrecventarea orelor de curs
Art. 153
(1) Pentru toti elevii din invatamantul preuniversitar, la fiecare 10 absente nejustificate pe semestru din totalul orelor de studiu sau la 10% absente nejustificate din numarul de ore pe semestru la o disciplina sau modul, va fi scazuta nota la purtare cu cate un punct.
(2) Elevii care au media la purtare mai mica decat 9 in anul scolar anterior, nu pot fi admisi in unitatile de invatamant cu profil militar, confesional si pedagogic.
Pagube patrimoniale
Art. 154
(1) Elevii care se fac responsabili de deteriorarea sau sustragerea bunurilor unitatii de invatamant sunt obligati sa acopere, in conformitate cu prevederile art. 1357-1374 din Codul Civil, toate cheltuielile ocazionate de lucrarile necesare reparatiilor sau, dupa caz, sa restituie bunurile sau sa suporte toate cheltuielile pentru inlocuirea bunurilor deteriorate sau sustrase.
(2) in cazul distrugerii sau deteriorarii manualelor scolare primite gratuit, elevii vinovati inlocuiesc manualul deteriorat cu un exemplar nou, corespunzator disciplinei, anului de studiu si tipului de manual deteriorat. in caz contrar, elevii vor achita contravaloarea manualelor respective. Elevii nu pot fi sanctionati cu scaderea notei la purtare pentru distrugerea sau deteriorarea manualelor scolare.
Contestarea
Art. 155
(1) Contestarea sanctiunilor ce pot fi aplicate elevilor, prevazute la art. 16 se adreseaza, de catre elev sau, dupa caz, de catre parintele/tutorele/sustinatoml legal al elevului, Consiliului de Administratie al unitatii de invatamant preuniversitar, in termen de 5 zile lucratoare de la aplicarea sanctiunii.
(2) Contestatia se solutioneaza in termen de 30 de zile de la depunerea acesteia la secretariatul unitatii de invatamant. Hotararea Consiliului de Administratie nu este definitiva si poate fi atacata ulterior la instanta de contencios administrativ din circumscriptia unitatii de invatamant, conform legii.
(3) Exmatricularea din toate unitatile de invatamant poate fi contestata, in scris, la Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice in termen de 5 zile lucratoare de la comunicarea sanctiunii.
Secțiunea 4
Reprezentarea elevilor
Moduri de asociere in vederea reprezentarii
Art. 156
in vederea reprezentarii drepturilor si intereselor elevilor, acestia se pot asocia in:
a) consiliul elevilor;
b) asociatiile reprezentative ale elevilor;
Moduri de reprezentare
Art. 157
Interesele si drepturile elevilor sunt reprezentate si aparate prin:
a) participarea reprezentantilor elevilor in organismele, foruri, consilii, comisii si alte organisme si structuri asociative care au impact asupra sistemului educational;
b) participarea reprezentantilor elevilor alesi in organismele administrative si forurile decizionale sau consultative din cadrul unitatii de invatamant liceal si profesional;
c) participarea reprezentantului elevilor in Consiliul de Administratie al unitatii de invatamant, conform legii;
d) depunerea de memorandumuri, petitii, plangeri, solicitari sau altele asemenea, dupa caz;
e) transmiterea de comunicate de presa, luari publice de pozitie si alte forme de comunicare publica;
f) alte modalitati de exprimare a doleantelor, drepturilor si pozitiei reprezentatilor elevilor, inclusiv organizarea de actiuni de protest, cu respectarea normelor legale invigoare.
Elevii reprezentanti
Art. 158
Se considera reprezentanti ai elevilor urmatorii:
a) presedintele si vicepresedintii Consiliului Scolar al Elevilor;
b) reprezentantii elevilor in Birourile Executive ale Consiliului Judetean al Elevilor/Consiliul National al Elevilor si in structurile de conducere ale asociatiilor reprezentative ale elevilor legal constituite, ce au prevazut in Statut scopul reprezentarii elevilor;
c) reprezentantul elevilor in Consiliul de Administratie;
d) reprezentantii elevilor in comisiile unitatii de invatamant, inspectoratelor scolare, autoritatilor locale sau centrale.
Alegerea sau desemnarea reprezentantilor
Art. 159
(1) Reprezentantii elevilor din organismele administrative sau din forurile decizionale sau consultative ale unitatii de invatamant liceal sau profesional sunt alesi, la inceputul fiecarui an scolar, de catre elevii unitatii de invatamant liceal, profesional sau postliceal.
(2) Fiecare elev are dreptul de a alege si de a fi ales ca reprezentant al elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar. Este interzisa limitarea sau restrangerea dreptului de a alege sau de a fi ales, indiferent de rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, statut socio-economic, convingeri sociale sau politice, sex, orientare sexuala, varsta, dizabilitate, boala, apartenenta la un grup defavorizat, medie generala, medie la purtare, situatie scolara precum si orice alt criteriu discriminatoriu.
(3) Cadrelor didactice sau personalului administrativ din unitatea de invatamant preuniversitar le este interzis sa influenteze procedurile de alegere a elevilor reprezentanti, indiferent de nivelul de reprezentare. Influentarea alegerilor se sanctioneaza conform prevederilor art. 280 din Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Modul concret de desfasurare a alegerilor pentru elevii reprezentanti se stabileste de acestia printr-un regulament adoptat de catre Consiliul National al Elevilor.
Relatia dintre elevii reprezentanti si structurile asociative reprezentative
Art. 160
(1) Asociatiile reprezentative ale elevilor constituite la nivel de unitate de invatamant, fie direct, fie prin sucursale sau filiale au dreptul sa monitorizeze procesul electoral de desemnare a reprezentantilor elevilor.
(2) Elevii reprezentanti au dreptul sa constituie sau sa faca parte din asociatii reprezentative.
Drepturile elevilor reprezentanti
Art. 161
Elevii reprezentanti au urmatoarele drepturi:
a) de a avea acces la activitatile desfasurate de catre organismele in cadrul carora este reprezentant si informatiile ce vizeaza activitatea acestora, in conditiile legii;
b) de a folosi baza materiala a unitatii de invatamant, in conformitate cu indatoririle ce ii revin din calitatea de reprezentant;
c) de a li se reprograma evaluarile periodice, daca acestea s-au suprapus peste activitatile aferente calitatii de elev reprezentant;
d) de a i se motiva absentele in baza unor documente justificative, care atesta prezenta elevului reprezentant la activitatile derulate prin prisma calitatii si care sunt semnatede presedintele/directorul comisiei/structurii la care elevul reprezentant a participat.
indatoririle elevilor reprezentanti
Art. 162
Elevii reprezentanti au urmatoarele indatoriri:
a) de a respecta prevederile cuprinse in prezentul statut;
b) de a reprezenta interesele elevilor, fara a fi influentati de factori politici;
c) de a reprezenta interesele tuturor elevilor, indiferent de nationalitate, sex, religie, convingeri politice, orientare sexuala si alte criterii discriminatorii;
d) de a informa elevii cu privire la activitatile intreprinse si deciziile luate si de a asigura diseminarea informatiilor in timp util;
e) de a participa la activitatile care decurg din pozitia pe care o detin, conform prevederilor legale;
f) de a raspunde oricarui elev pe care il reprezinta atunci cand ii este semnalata o problema care tine de atributiile ce ii revin din calitatea de elev reprezentat;
g) de a pastra periodic dialogul cu elevii pe care ii reprezinta prin publicarea datelor de contact pe site-ul unitatii de invatamant sau pe diverse panouri de afisaj din unitatea de invatamant,
h) de a fi informati periodic referitor la subiectele relevante care sunt in dezbatere, publicarea deciziilor care privesc elevii, precum si alte informatii de interes.
Secțiunea 5 Asocierea elevilor
Drepturi ale formelor de asociere ale elevilor
Art. 163
Consiliul National al Elevilor si asociatiile reprezentantive ale elevilor au urmatoarele drepturi:
a) dreptul de a fi consultate pentru toate deciziile majore ce privesc dezvoltarea invatamantului preuniversitar si a procesului educational, dupa caz si dupa nivelul de reprezentativitate;
b) dreptul de a folosi spatiul unitatii de invatamant pentru desfasurarea obiectivelor asumate si pentru a derula activitatile interne, cu acordul Consiliului de Administratie al unitatii de invatamant, in conditiile legii;
Asociatiile reprezentative ale elevilor
Art. 164
(1) Sunt considerate asociatii reprezentative ale elevilor organizatiile neguvernamentale, infiintate in baza prevederilor legale in vigoare, care indeplinesc cumulativ urmatoarele cerinte:
a) au statut propriu, in care au declarat ca scop reprezentarea intereselor si drepturilor elevilor;
b) nu fac propaganda politica partizana sau religioasa;
c) au cel putin 75% dintre membri elevi in sistemul de invatamant preuniversitar romanesc.
(2) Asociatiile reprezentative isi pot desfasura activitatea la nivel national, judetean, local sau scolar.
(3) Filialele sau sucursalele asociatiilor reprezentative au acelasi statut reprezentativ, in raport cu scopul infiintarii acestora.
CONSILIUL SCOLAR AL ELEVILOR
Reprezentarea elevilor in Consiliul Scolar al Elevilor
Art. 165
(1) Fiecare clasa isi va alege reprezentantul in consiliul elevilor, o data pe an, la inceputul primului semestru. Votul este secret, iar elevii vor fi singurii responsabili de alegerea reprezentantului lor. Profesorii nu au drept de vot si nici nu le este permisa influentarea deciziei elevilor.
(2) in fiecare unitate de invatamant de stat, particular si confesional se constituie consiliul scolar al elevilor, format din reprezentantii elevilor din fiecare clasa.
Mod de organizare
Art. 166
(1) Consiliul Scolar al Elevilor este structura consultativa si reprezinta interesele elevilor din invatamantul preuniversitar, la nivelul unitatii de invatamant.
(2) Prin Consiliul Scolar al Elevilor, elevii isi exprima opinia in legatura cu problemele care ii afecteaza in mod direct.
(3) Consiliul Scolar al Elevilor functioneaza in baza unui regulament propriu, adaptat la specificul si nevoile scolii, elaborat pe baza unui regulament-cadru stabilit de ConsiliulNational al Elevilor.
(4) Consiliul profesoral al unitatii de invatamant desemneaza un cadru didactic care va asigura o comunicare eficienta intre corpul profesoral si consiliul elevilor. Acesta nu se va implica in luarea deciziilor Consiliului Scolar al Elevilor.
(5) Conducerea unitatii de invatamant sprijina activitatea Consiliului Scolar al Elevilor, prin punerea la dispozitie a logisticii necesare desfasurarii activitatii acestuia si a unui spatiu pentru intrunirea Biroului Executiv si a Adunarii Generale a respectivului Consiliu Scolar al Elevilor. Fondurile aferente desfasurarii activitatilor specifice se asigura din finantarea suplimentara, fara a afecta derularea activitatilor educationale.
Atributiile Consiliului Scolar al Elevilor
Art. 167
Consiliul elevilor are urmatoarele atributii:
a) reprezinta interesele elevilor si transmite Consiliului de Administratie, directorului/directorului adjunct si consiliului profesoral punctul de vedere al elevilor referitor la problemele de interes pentru acestia;
b) apara drepturile elevilor la nivelul unitatii de invatamant si sesizeaza incalcarea lor;
c) se autosesizeaza cu privire la problemele cu care se confrunta elevii, informand conducerea unitatii de invatamant despre acestea si propunand solutii;
d) sprijina comunicarea intre elevi si cadre didactice;
e) dezbate propunerile elevilor din scoala si elaboreaza proiecte;
f) poate initia activitati extrascolare, evenimente culturale, concursuri, excursii etc;
g) poate organiza actiuni de strangere de fonduri pentru copiii cu nevoi speciale/provenind din medii dezavantajate, pe probleme de mediu si altele asemenea;
h) poate sprijini proiectele si programele educative in care este implicata unitatea de invatamant preuniversitar;
i) propune modalitati pentru a motiva elevii sa se implice in activitati extrascolare;
j) dezbate proiectul Regulamentului de organizare si functionare a unitatii de invatamant;
k) organizeaza alegeri pentru functiile de presedinte, vicepresedinte, secretar, la termen sau in cazul in care posturile sunt vacante;
l ) desemneaza un membru observator pentru Consiliul de Administratie, conform legii;
m) organizeaza alegerile pentru elevul reprezentant cu drept de vot in Consiliul deAdministratie;
n) deleaga reprezentanti, prin decizia presedintelui Consiliului Scolar al Elevilor, in Comisia de Evaluare si Asigurare a Calitatii, Comisia de Prevenire si Combatere a Violentei si orice alta comisie din care reprezentantii elevilor fac parte, conform legii;
o) Consiliul Scolar al Elevilor va completa o sectiune din raportul activitatilor educative extrascolare la nivelul unitatii de invatamant, in care va preciza opinia elevilor fata de activitatile educative extrascolare realizate.
Adunarea Generala a Consiliului Scolar al Elevilor
Art. 168
(1) Forul decizional al Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar este Adunarea Generala.
(2) Adunarea Generala a Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar este formata din reprezentantii claselor si se intruneste cel putin o data pe luna.
(3) Consiliul elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar are urmatoarea structura:
a) Presedinte;
b) Vicepresedinte/vicepresedinti, in functie de numarul de elevi din scoala;
c) Secretar;
d) Membri: reprezentantii claselor.
(4) Presedintele, vicepresedintele/vicepresedintii si secretarul formeaza Biroul Executiv.
Presedintele Consiliului Scolar al Elevilor
Art. 169
(1) Elevii din unitatea de invatamant preuniversitar aleg prin vot universal, secret si liber exprimat Biroul Executiv al Consiliului Scolar al Elevilor.
(2) Pentru unitatile de invatamant care au doar clase din invatamantul primar si gimnazial, Biroul Executiv este ales dintre elevii claselor a VII-a - a VIII-a.
(3) Presedintele Consiliului Scolar al Elevilor participa, cu statut de observator, la sedintele Consiliului de Administratie al unitatii de invatamant, la care se discuta aspecte privind elevii, la invitatia scrisa a directorului unitatii de invatamant. in functie de tematica anuntata, presedintele Consiliului Scolar al Elevilor poate desemna alt reprezentant al levilor ca participant la anumite sedinte ale Consiliului de Administratie.
(5) Presedintele Consiliului Scolar al Elevilor, elev din invatamantul profesional, liceal sau postliceal, activeaza in Comisia de Evaluare si Asigurare a Calitatii.
(6) Presedintele Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar are urmatoarele atributii:
a) colaboreaza cu responsabilii departamentelor Consiliului Scolar al Elevilor;
b) conduce intrunirile Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant;
c) este purtatorul de cuvant al Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar;
d) asigura desfasurarea discutiilor intr-un spirit de corectitudine, precum si respectarea ordinii si a libertatii de exprimare;
e) propune excluderea unui membru, in cadrul Biroului Executiv si a Adunarii Generale, daca acesta nu isi respecta atributiile sau nu respecta regulamentul de functionare al consiliului;
(7) Mandatul presedintelui Consiliului Scolar al Elevilor este de 2 ani. Dupa un an de mandat, presedintele isi prezinta raportul de activitate in cadrul Adunarii Generale. Daca raportul de activitate este respins cu votul majoritatii absolute, presedintele este demisdin functie.
Vicepresedintele Consiliului Scolar al Elevilor
Art. 170
(1) Vicepresedintele Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar are urmatoarele atributii:
a) monitorizeaza activitatea departamentelor;
b) preia atributiile si responsabilitatile presedintelui in absenta acestuia, prin delegatie;
c) elaboreaza programul de activitati al consiliului;
(2) Mandatul vicepresedintelui Consiliului Scolar al Elevilor este de 2 ani. Dupa un an de mandat, vicepresedintele isi prezinta raportul de activitate in cadrul Adunarii Generale. Daca raportul de activitate este respins cu votul majoritatii absolute, vicepresedinteleeste demis din functie.
Secretarul Consiliului Scolar al Elevilor
Art. 171
(1) Secretarul Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar are urmatoarele atributii:
a) intocmeste procesul-verbal al intrunirilor Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar;
b) noteaza toate propunerile avansate de Consiliului Scolar al Elevilor.
(2) Mandatul secretarului Consiliului elevilor este de 2 ani. Dupa un an de mandat,secretarul isi prezinta raportul de activitate in cadrul Adunarii Generale. Daca raportulde activitate este respins cu votul majoritatii absolute, secretarul este demis din functie.
intrunirile Consiliului Scolar al Elevilor
Art. 172
intrunirile Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar se vor desfasura de cate ori este cazul, fiind prezidate de presedinte.
Membrii Consiliului Scolar al Elevilor
Art. 173
(1) Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar are in componenta departamentele prevazute in propriul regulament.
(2) Membrii trebuie sa respecte regulile adoptate de catre Consiliul Scolar al Elevilor si sa asigure aplicarea hotararilor luate in randul elevilor. Prezenta membrilor la activitatile Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar este obligatorie.Membrii Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar care inregistreaza trei absente nemotivate consecutive vor fi inlocuiti din aceste functii.
(3) Membrii Consiliului Scolar al Elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar au datoria de a prezenta Consiliului de Administratie, respectiv consiliului profesoral, problemele specifice procesului instructiv - educativ cu care se confrunta colectivele de elevi.
(4) Tematica discutiilor va avea ca obiectiv eficientizarea derularii procesului instructiv -educativ, imbunatatirea conditiilor de studiu ale elevilor si organizarea unor activitati cu caracter extrascolar de larg interes pentru elevi, activitati care sunt, ca desfasurare, de competenta unitatii de invatamant.
(5) Fiecare membru al Consiliului Scolar al Elevilor are dreptul de a vota sau de a se abtine de la vot. Votul poate fi secret sau deschis.
Art. 174
(1) Atmosfera specifica scolii noastre s-a caracterizat prin sobrietate. Este obligatia fiecarui elev ca prin activitatea sa scolara, comportament civic si tinuta vestimentara, sa contribuie la aceasta atmosfera de sobrietate si distinctie.
(2) A purta insemnele C.N.”AL.I.CUZA” trebuie sa fie o onoare deosebita pentru fiecare elev, un mod prin care elevul face dovada respectului pentru scoala care-l pregateste pentru viata.
(3) Elevii C.N.”AL.I.CUZA” au datoria de a continua si spori buna traditie a acestei unitati scolare.
Art. 175 (1) Se interzice accesul in scoala elevilor care prin tinuta lor sfideaza bunul gust, moralitatea sau creeaza un complex de inferioritate colegilor prin extravaganta si opulenta.
(2) La orele de curs, elevii trebuie sa aiba o tinuta specifica, o imbracaminte curata, ordonata, neprovocatoare. Se interzice:
pentru fete:
· purtarea fustelor sau bluzelor foarte scurte, a pantalonilor cu petice/rupți/imprimați/colorați strident (altfel decat negru/indigo/albastru/gri/albastru),a pantalonilor de trening, a colanților, a bijuteriilor stridente;
· vopsirea parului sau a unghiilor, dreaduri, piercing facial, tatuaje;
· folosirea excesiva a machiajului;
pentru baieți:
· purtarea parului lung sau vopsit, barba, cioc, mustata, favoriti, dreaduri, piercing facial, tatuaje , parul prins in batic;
· purtarea pantalonilor foarte largi sau scurti, a pantalonilor cu petice/rupți/imprimați/colorați strident (altfel decat negru/indigo/albastru/gri/albastru),
(3) Conducerea scolii isi rezerva dreptul de a judeca la solicitarea profesorilor, drept necorespunzatoare si alte aspecte ale tinutei elevilor, hotarirea luata urmand sa fie pusa in aplicare.
(4) Elevii sunt obligati sa pastreze linistea si ordinea necesare desfasurarii procesului de invatamant, este interzisa stationarea elevilor pe coridoare sau in curtea scolii, in timpul orelor.
(5) Este interzisa parasirea scolii in timpul programului. Daca dupa 15 minute de la inceperea orei, profesorul nu a intrat in sala, seful clasei va anunta profesorul sau directorul de serviciu, pentru rezolvarea situatiei create.
(6)Accesul elevilor in școala se va face prin marcarea legitimației electronice la cititorul magnetic de intrare aflat la intrarea elevilor .La ieșire elevii iși vor marca legitimația la cititorul de ieșire.
Elevii sunt obligați sa poarte asupra lor carnetul de elev și sa il prezinte personalului didactic, didactic auxiliar sau personalului care supravegheza intrarea/ieșirea in/din școala ori de cate ori le este solicitat.
(7) Circulatia elevilor in scoala este permisa numai pe scarile elevilor, fiind interzis accesul pe scara destinata profesorilor. Este interzisa staționarea in holul principal sau in fata cancelariei. Orice problema va fi rezolvata cu sprijinul profesorului sau a unui alt cadru didactic.
(8) Accesul la serviciul secretariat este permis numai in timpul programului afisat (zilnic 11.00-13.00).
(9) Fumatul in scoala, in incinta scolii este strict interzis, chiar și țigari electronice.
(10) in timpul orelor de educatie fizica elevii scutiti medical de efort fizic vor fi prezenti la ora, executand programul indicat de profesor. Elevii care nu se prezinta la ora sunt considerati absenti.
(11) Este interzisa utilizarea telefoanelor mobile in timpul orelor. Se interzice elevilor sa vina la scoala cu obiecte de mare valoare sau sume importante de bani, scoala neasumandu-si in niciun fel raspunderea disparitiei unor astfel de bunuri.
(12) Orice obiect confiscat va fi returnat doar la sfarsitul anului scolar in prezența parintelui/tutorelui.
(13) Folosirea salilor de clasa, cabinetelor, laboratoarelor sau a bazei sportive in afara programului scolii este permisa numai in prezenta unui profesor indrumator sau, in cazuri speciale, cu aprobarea conducerii.
Doritorii vor inainta din timp cereri spre aprobare, insotite de tabele nominale vizate de coordonatorul activitatii care-si asuma responsabilitatea respectarii, de catre cei in cauza, a prezentului Regulament. Accesul in scoala se va face pe baza carții/buletinului de identitate si a carnetului elev vizat, care vor fi depuse la personalul de paza.
(14)Elevii au obligația sa poarte asupra lor carnetul de elev, sa-l prezinte cadrelor didactice pentru consemnarea notelor, precum și parinților, tutorilor sau susținatorilor legali, pentru informare in legatura cu situația lor școlara.
(15)Elevii care nu respecta prevederile statutului elevilor, articolele din prezentul regulament care fac referire la ei vor primi la propunerea directorului, a directorului adjunct, a profesorului diriginte sau a altor profesori ai școlii care constata abaterea disciplinara dupa cercetarea acesteia sancțiuni conform anexei nr.8 .
Art. 176
(1) Elevii fiecarei clase efectueaza serviciul pe clasa in grupe de 2, dupa un grafic intern al clasei stabilit impreuna cu profesorul diriginte.
(2) Elevii de serviciu pe clasa au urmatoarele indatoriri:
- sa prezinte la fiecare ora situatia elevilor clasei ( prezenti, absenti);
- sa aeriseasca in pauza sala de curs;
- sa supravegheze mentinerea curateniei in sala de clasa;
- sa asigure marker, burete la tabla la fiecare ora de curs;
- sa ștearga tabla inaintea intrarii profesorului la ora si in timpul orei.
Capitolul 4 Activitatea educativa extrașcolara
Art. 177
Activitatea educativa extrașcolara din Colegiul Național ”Al.I.Cuza”este conceputa ca mediu de dezvoltare personala, ca modalitate de formare și intarire a culturii organizaționale a Colegiului Național ”Al.I.Cuza”și ca mijloc de imbunatațire a motivației, frecvenței și performanței școlare, precum și de remediere a unor probleme comportamentale ale elevilor.
Art. 178
(1)Activitatea educativa extrașcolara din Colegiul Național ”Al.I.Cuza”se desfașoara in afara orelor de curs.
(2)Activitatea educativa extrașcolara din Colegiul Național ”Al.I.Cuza”se poate desfașura fie in incinta unitații de invațamant, fie in afara acesteia, in palate și cluburi ale copiilor, in cluburi sportive școlare, in baze sportive și de agrement, in spații educaționale, culturale, sportive, turistice, de divertisment.
Art.179
(1)Activitațile educative extrașcolare desfașurate in Colegiul Național ”Al.I.Cuza”pot fi: culturale, civice, artistice, tehnice, aplicative, științifice, sportive, turistice, de educație rutiera, antreprenoriale, pentru protecție civila, de educație pentru sanatate și de voluntariat.
(2)Activitațile educative extrașcolare pot consta in: proiecte și programe educative, concursuri, festivaluri, expoziții, campanii, schimburi culturale, excursii, serbari, expediții, școli, tabere și caravane tematice, dezbateri, sesiuni de formare, simpozioane, vizite de studiu, vizite, ateliere deschise etc.
(3)Activitatea educativa poate fi proiectata atat la nivelul fiecarei grupe/ clase de elevi, de catre invațator/institutor/ profesorul pentru invațamantul preșcolar/primar/profesorul diriginte, cat și la nivelul Colegiului Național ”Al.I.Cuza”, de catre coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare.
(4)Activitațile educative extrașcolare sunt stabilite in consiliul profesoral al Colegiului Național ”Al.I.Cuza”, impreuna cu consiliile elevilor, in urma unui studiu de impact, in conformitate cu opțiunile elevilor și ale parinților, tutorilor sau susținatorilor legali, precum și cu resursele de care dispune Colegiul Național ”Al.I.Cuza”.
(5)Pentru organizarea activitaților extrașcolare sub forma excursiilor, taberelor, expedițiilor și a altor activitați de timp liber care necesita deplasarea din localitate de domiciliu, trebuie sa se respecte prevederile stabilite prin ordin al Ministrului EducațieiNaționale și Cercetarii Științifice.
(6)Calendarul activitaților educative extrașcolare este aprobat de consiliul de administrație al Colegiului Național ”Al.I.Cuza”.
Art.180
Evaluarea activitații educative extrașcolare la nivelul Colegiul Național ”Al.I.Cuza”se centreaza pe:
(a) gradul de dezvoltare și diversificare a setului de competențe cheie;
(b) gradul de responsabilizarea și integrare sociala;
(c) adoptarea unei culturi organizațional demne și decente;
(d) gradul de formare al mentalitații specifice invațarii pe tot parcursul vieții.
Art. 181
(1)Evaluarea activitații educative extrașcolare la nivelul Colegiului Național ”Al.I.Cuza”este realizata, anual, de catre coordonatorul pentru proiecte și programe educative școlare și extrașcolare.
(2)Raportul anual privind activitatea educativa extrașcolara derulata la nivelul Colegiului Național ”Al.I.Cuza”este prezentat și dezbatut in consiliul profesoral și aprobat in consiliul de administrație.
(3)Raportul anual privind activitatea educativa extrașcolara derulata la nivelul Colegiului Național ”Al.I.Cuza”este inclus in raportul anual privind calitatea educației in respectiva unitate.
Art. 182
Evaluarea activitații educative extrașcolare derulate la nivelul Colegiului Național ”Al.I.Cuza”este parte a evaluarii instituționale a respectivei unitați de invațamant.
DIRECTOR,
PROF. RODICA POPESCU